Een familie ikamet is een verblijfsvergunning voor buitenlanders waarvan hun familieleden een Turks ingezetenen is of een buitenlander die al in Turkije woont. Je hebt dan de mogelijkheid om je bij deze personen in Turkije te voegen op een familie ikamet. Diegene die in al in Turkije woont, wordt dan gezien als jouw sponsor. Dit geldt alleen voor de eerste graad familie, zoals een partner en/of kind.

Om welke reden kun je een ikamet aanvragen?

In dit artikel gaan we het hebben over het aanvragen van familie ikamet, ook wel een aile ikamet genoemd. Er zijn echter nog andere redenen om een ikamet aan te vragen:

Ikamet kort verblijf 

Een ikamet kort verblijf is een ikamet die je aanvraagt als je langer dan 90 dagen in Turkije wil verblijven. Hoe gaat de procedure van het aanvragen in zijn werk, wanneer krijg je een ikamet en welke documenten heb je daar voor nodig?

Ikamet voor onbepaalde tijd

familie ikamet

Als je acht jaar onafgebroken in Turkije bent verbleven, dan kun je een aanvraag doen voor een ikamet voor onbepaalde tijd. Hier zitten wel enkele voorwaarden aan vast. Hier lees je welke dit zijn en welke documenten je nodig hebt.

De documenten die je nodig hebt voor een familie ikamet

Van de aanvrager

  • Een ingevuld aanvraagformulier
  • Kopie van jouw paspoort en de pagina’s die gebruikt zijn (Het origineel moet meegenomen worden op de afspraak)
  • 4 pasfoto’s (Vertel bij het maken van de foto’s dat het voor een ikamet is)
  • Documenten dat laat zien dat je de betaling voor de kaart en de belasting hebt voldaan (Dit doe je hier online of op het belastingkantoor)
  • Een kopie van je trouwboekje of huwelijksakte (Het origineel moet meegenomen worden naar de afspraak) (Komt het trouwboekje of huwelijksakte uit een ander land dan Turkije, dan moet deze meertalig worden aangevraagd of worden vertaald. Staat er geen apostille op, dan moet die er ook nog op)
  • Strafblad

    Als Nederlander zijnde moet dit document zowel in Nederlands als bij de Turkse justitie worden opgehaald. In Nederland heb je dan een zogenoemde VOG nodig. In Turkije haal je het document bij de lokale rechtbank. Check hier hoe je een VOG aanvraagt in Nederland voor een ikamet aanvraag in Turkije.

Is de aanvrager een (minderjarig) kind van de sponsor, dan moeten de volgende documenten ook worden bijgevoegd:

  • Als de vader en moeder niet kan worden afgeleid vanuit het paspoort, dan moet er een geboorteakte worden bijgevoegd.
  • In het geval van een scheiding moet er een uittreksel uit het gezagsregister worden overlegd. Zijn de ouders nog wel getrouwd, dan moet de andere ouder officieel toestemming geven.
  • Als een van de ouders is overleden, dan heb je een overlijdensakte nodig.

Komen deze documenten uit het buitenland, dan moeten deze documenten worden meertalig worden opgevraagd of worden vertaald. Vervolgens moeten deze worden voorzien van een apostille.

Van de sponsor

Is de sponsor een Turks ingezetene:

  • Kopie van het ID-kaart (Het origineel moet worden meegenomen naar de afspraak)

Is de sponsor een buitenlander:

  • Kopie van paspoort en de pagina’s die gebruikt zijn (Het origineel moet meegenomen worden op de afspraak)

De andere documenten:

  • Een document waaruit blijkt dat de sponsor voldoende inkomen heeft om de aanvrager te onderhouden
  • Een zorgverzekering die de zorgkosten voor alle gezinsleden dekt
  • Een document dat laat zien dat de sponsor geregistreerd staat op een adres in Turkije (Dit doe je tegenwoordig heel makkelijk via e-devlet)
  • Verklaring van woonst (bij een eigendom is dit bijvoorbeeld een tapu, bij huren heb je een huurcontract nodig en als de sponsor bij derden verblijft, dan moeten deze derden officieel toestemming geven dat de sponsor daar woont)

Veelgestelde vragen

Als je langer dan 90 dagen in Turkije wil verblijven en je bent getrouwd met een Turk of jouw familie woont al op een ikamet in Turkije, dan moet je een familie ikamet aanvragen

Een ikamet aanvragen doe je tegenwoordig online. Je vult hier het aanvraagformulier in en je kan dan daar ook meteen een afspraak maken. Deze afspraak vindt plaats op het dichtsbijzijnde migratiekantoor (Göç İdaresi Müdürlüğü)

De foutmelding is helaas iets wat vaak voorkomt als je het aanvraagformulier invult in het Engels. Wij adviseren daarom ook altijd om de website in het Turks te laten staan. Vanuit je browser kun je dan de webpagina laten vertalen.

De status van je ikamet aanvraag is simpel op te vragen via deze website. Schrik niet als je de melding krijgt dat jouw aanvraag niet is ontvangen. Vanwege de drukte, duurt het namelijk even voordat jouw documenten worden gecontroleerd. Na verloop van tijd zal je zien dat de status veranderd.

In principe krijg je geen sms meer vanuit het migratiekantoor als jouw ikamet klaar ligt op het postkantoor. Dit moet je tegenwoordig zelf in de gaten houden. Dit doe je door de status van je ikamet te controleren zoals hierboven staat beschreven. Als jouw ikamet onderweg is, dan verschijnt er een barcode van de PTT. Met deze barcode kun je het pakketje volgen en weet je precies wanneer deze op het postkantoor ligt.

Ben je in het bezit van een ikamet, maar ga je verhuizen, dan moet je dat binnen 20 dagen doorgeven bij de Göç İdaresi Müdürlüğü. Het adres wordt gewijzigd en er is verder niets aan de hand. Ben je te laat, dan kun je een boete verwachten. Verhuis je naar een andere provincie? Dan zal je daar een nieuwe ikamet aanvraag moeten starten, deze wordt dan beoordeeld als een ‘nieuwe aanvraag’.

SHARE

BERICHTEN DIE JE OOK LEUK VINDT

LAAT EEN REACTIE ACHTER