Een Ikamet is een verblijfsvergunning in Turkije die je toestemming geeft om voor langere tijd in Turkije te verblijven. Deze heb je dus nodig als je graag in Turkije wil wonen. Het aanvragen van een Ikamet is er de laatste jaren niet makkelijker op geworden. Daarom hebben wij alle informatie over het aanvragen van een Ikamet voor jou op een rijtje gezet.

Wanneer heb je een Ikamet (verblijfsvergunning) nodig?

Je hebt een verblijfsvergunning voor Turkije nodig als je langer dan 3 maanden in het land wil verblijven. Op een normaal visum mag je namelijk maar 90 dagen in 180 dagen in Turkije verblijven. Zodra je de 90 dagen hebt opgemaakt, moet je dus voor drie maanden het land uit. Niet zo makkelijk als je een eigen huis hebt. Probeer vooral niet de 90 dagen te overschrijden, want hier zitten echt consequenties aan vast. In het minst erge geval krijg je een boete, maar er is ook een kans dat je bijvoorbeeld een inreisverbod krijgt van een aantal jaar.

Om welke reden kun je een Ikamet aanvragen?

In dit artikel gaan we het hebben over het aanvragen van een normale ikamet, ook wel een ikamet kort verblijf genoemd. Er zijn echter nog andere redenen om een ikamet aan te vragen:

Familie ikamet

familie ikamet

Een familie ikamet is een verblijfsvergunning op basis van familie. Het is het recht voor de buitenlander om zich bij zijn/haar familie te mogen voegen in Turkije. Ontdek nu of jij hier voor in aanmerking komt en welke documenten je nodig hebt.

Ikamet voor onbepaalde tijd

ikamet voor onbepaalde tijd

Als je acht jaar onafgebroken in Turkije bent verbleven, dan kun je een aanvraag doen voor een ikamet voor onbepaalde tijd. Hier zitten wel enkele voorwaarden aan vast. Hier lees je welke dit zijn en welke documenten je nodig hebt.

Disclaimer:

Tot een jaar geleden was het aanvragen van een ikamet kort verblijf een heel stuk makkelijker. De laatste maanden maken ze het de buitenlander steeds moeilijker. Vanwege de hoge instroom van de laatste 1,5 jaar, hebben ze behoorlijk wat regels aangepast. Helaas veranderen de regels met de week, zonder dat deze officieel worden gepubliceerd. Ook wij worden eigenlijk elke keer verrast met nieuwe regels die dan ineens weer gelden. In dit artikel proberen wij de updates zoveel mogelijk bij te houden. Ook kan het zo zijn dat in minder toeristische provincies, een ikamet nog steeds heel makkelijk gaat. Hoe streng ze beoordelen ligt namelijk aan de provincie zelf. Je kan er van op aan, dat de informatie die hier staat, in ieder geval gelden voor de grote toeristische provincies.

Voordat je van plan bent om een ikamet aan te vragen, check eerst of het gebied waar je dat wil doen niet gesloten is voor ikamet aanvragen. Vorig jaar heeft de regering besloten om 1169 gebieden te sluiten, omdat er te veel buitenlanders wonen.

Wat is een ikamet kort verblijf?

Een ikamet kort verblijf vraag je aan als je langer dan 90 dagen in Turkije wil verblijven. Het is eigenlijk de standaard verblijfsvergunning. Tegenwoordig wordt er een onderscheid gemaakt in een ikamet op basis van eigendom en een toeristische ikamet, deze laatste krijg je als je een huis of appartement huurt. Hieronder lees je wat het verschil is en welke documenten je nodig hebt.

Ikamet op basis van een eigendom

  • Buitenlanders die een appartement kopen in Turkije, kunnen een Ikamet aanvragen voor 2 jaar. Elke twee jaar kun je deze dan verlengen.
  • In de grote steden moet het appartement voor meer dan 75.000 USD gekocht zijn. In kleine steden volstaat 50.000 USD. De prijs van het appartement staat op de TAPU. Kijk uit, want sommige verkopers willen vaak een lagere prijs op de TAPU vermelden, maar hier kun je dus met het aanvragen van je Ikamet mee in de problemen komen.
  • Let op: Heb je een huis gekocht na 16 oktober 2023, dan geldt een waarde van minimaal 200.000 USD.
  • Bij de aanvraag moet ook een zogenaamde Numarataz worden bijgevoegd. Dit document kun je verkrijgen bij de belediye (de gemeente waar jouw appartement gevestigd is).
De documenten die je nodig hebt:
  • Een ingevuld aanvraagformulier
  • Kopie van jouw paspoort en de pagina’s die gebruikt zijn (Het origineel moet meegenomen worden op de afspraak)
  • 4 pasfoto’s (Vertel bij het maken van de foto’s dat het voor een ikamet is)
  • Documenten dat laat zien dat je de betaling voor de kaart en de belasting hebt voldaan (Dit doe je hier online of op het belastingkantoor)
  • Documenten waaruit blijkt dat je voldoende inkomen hebt
  • Geldige zorgverzekering
  • Adres registratie (aan te vragen via e-devlet)
  • De TAPU (eigendomsakte van de woning)

Uitkering vanuit Nederland: Heb je een uitkering vanuit Nederland, dan heb je daar een verklaring van nodig vanuit het UWV en/of andere instantie. Deze verklaring moet vertaald worden en er moet een apostille op vanuit de rechtbank in Nederland.

Heb je een pensioen of uitkering uit Nederland en verhuist je naar het buitenland? Of misschien woont je daar al en ontvang je binnenkort een Nederlands pensioen. Dit kan invloed hebben op jouw zorgverzekering. Want woont je in een verdragsland, wat Turkije is, dan heb je recht op medische zorg op kosten van Nederland. Lees meer over het meenemen van jouw AOW of uitkering naar Turkije.

Ikamet kort verblijf op basis van huurcontract (toeristische ikamet)

Zoals gezegd, tegenwoordig krijg je met een huurcontract alleen nog maar een toeristische ikamet. We zien helaas steeds vaker, zeker in drukke provincies, dat een toeristische ikamet wordt afgewezen. Heb je toch mazzel en wordt de aanvraag goedgekeurd, dan is dat maximaal voor 6 maanden. Hierna kun je een aanvraag doen voor een verlenging. Of de verblijfsvergunning wordt toegekend is echt de beslissing van de officier die jouw aanvraag behandeld.

De documenten die je nodig hebt:

  • Een ingevuld aanvraagformulier
  • Kopie van jouw paspoort en de pagina’s die gebruikt zijn (Het origineel moet meegenomen worden op de afspraak)
  • 4 pasfoto’s (Vertel bij het maken van de foto’s dat het voor een ikamet is)
  • Documenten dat laat zien dat je de betaling voor de kaart en de belasting hebt voldaan (Dit doe je hier online of op het belastingkantoor)
  • Documenten waaruit blijkt dat je voldoende inkomen hebt
  • Geldige zorgverzekering
  • Adres registratie (aan te vragen via e-devlet)
  • Huurcontract (deze moet notarieel bekrachtigd zijn door de verhuurder (dus niet jij als huurder!!)
  • Ze kunnen in het geval van een toeristische ikamet vragen om een reisplan op papier te zetten. Doe dit niet vooraf, je kunt dit na je afspraak ook nog afgeven)

Uitkering vanuit Nederland: Heb je een uitkering vanuit Nederland, dan heb je daar een verklaring van nodig vanuit het UWV en/of andere instantie. Deze verklaring moet vertaald worden en er moet een apostille op vanuit de rechtbank in Nederland.

Heb je een pensioen of uitkering uit Nederland en verhuist je naar het buitenland? Of misschien woont je daar al en ontvang je binnenkort een Nederlands pensioen. Dit kan invloed hebben op jouw zorgverzekering. Want woont je in een verdragsland, wat Turkije is, dan heb je recht op medische zorg op kosten van Nederland. Lees meer over het meenemen van jouw AOW of uitkering naar Turkije.

Ikamet voor onbepaalde tijd

Als je 8 jaar opeenvolgend een Ikamet hebt verlengd en woonachtig bent in Turkije, dan kun je een Ikamet aanvragen op basis van lang verblijf. Dit heeft als voordeel dat je dus nooit meer je Ikamet hoeft te verlengen.

Veelgestelde vragen

Een ikamet vraag je aan als je langer dan 90 dagen in Turkije wil verblijven. De aanvraag start je in deze 90 dagen. Doe je dit na de 90 dagen, dan wordt je aanvraag automatisch afgewezen.

Een ikamet aanvragen doe je tegenwoordig online. Je vult hier het aanvraagformulier in en je kan dan daar ook meteen een afspraak maken. Deze afspraak vindt plaats op het dichtstbijzijnde migratiekantoor (Göç İdaresi Müdürlüğü)

De foutmelding is helaas iets wat vaak voorkomt als je het aanvraagformulier invult in het Engels. Wij adviseren daarom ook altijd om de website in het Turks te laten staan. Vanuit je browser kun je dan de webpagina laten vertalen.

De status van je ikamet aanvraag is simpel op te vragen via deze website. Schrik niet als je de melding krijgt dat jouw aanvraag niet is ontvangen. Vanwege de drukte, duurt het namelijk even voordat jouw documenten worden gecontroleerd. Na verloop van tijd zal je zien dat de status veranderd.

In principe krijg je geen sms meer vanuit het migratiekantoor als jouw ikamet klaar ligt op het postkantoor. Dit moet je tegenwoordig zelf in de gaten houden. Dit doe je door de status van je ikamet te controleren zoals hierboven staat beschreven. Als jouw ikamet onderweg is, dan verschijnt er een barcode van de PTT. Met deze barcode kun je het pakketje volgen en weet je precies wanneer deze op het postkantoor ligt.

Loopt je ikamet af en wil je graag langer in Turkije blijven? Dan vraag je een verlenging aan. Dit doe je weer op precies dezelfde manier als hoe je ooit de eerste aanvraag hebt gedaan, alleen klik je online nu op het aanvragen van een verlenging. Dit kan 60 dagen voordat jouw ikamet afloopt. Wij adviseren altijd om er toch een beetje op tijd mee te beginnen, zeker met de enorme drukte van de laatste maanden.

Ben je in het bezit van een ikamet, maar ga je verhuizen, dan moet je dat binnen 20 dagen doorgeven bij de Göç İdaresi Müdürlüğü. Het adres wordt gewijzigd en er is verder niets aan de hand. Ben je te laat, dan kun je een boete verwachten. Verhuis je naar een andere provincie? Dan zal je daar een nieuwe ikamet aanvraag moeten starten, deze wordt dan beoordeeld als een ‘nieuwe aanvraag’. 

Vroeger was hier een regel voor. Als je langer dan zoveel maanden buiten Turkije verbleef, dan werd je ikamet vanzelf ongeldig verklaard. Deze regel bestaat NIET meer. Er is op dit moment geen maximumtermijn dat je buiten Turkije mag verblijven. Let op

SHARE

BERICHTEN DIE JE OOK LEUK VINDT

LAAT EEN REACTIE ACHTER